'Algemeen Dagblad' 2021
De sommelier is al lang niet meer die deftige ober die met uitgestreken gezicht de wijnkaart aanreikt. Wijn spreekt mannen én vrouwen aan, in alle leeftijden en van diverse achtergronden.

‘Soms tref ik van die Prins Bernhard-types die me aankijken: wat doe jij hier?’
Dennis Koopman (41) uit Rotterdam. Werkte als sommelier in verschillende restaurants. Heeft nu zijn eigen bedrijf, Qondrieux Winetastings, voor proeverijen en stadswandelingen.
Dennis Koopman woont samen met zijn partner op 25-hoog aan de voet van de Rotterdamse Erasmusbrug. Een wijnkelder zit er dus niet in, maar wel een heuse wijnkamer. ,,Er staan meer dan duizend wijnen in’’, vertelt Koopman. ,,Ik heb alle flessen gesorteerd op land en op streek en mooi uitgestald in rekken en klimaatkasten. Bij elkaar wel ter waarde van een auto, ja.’’
Bezoekers hebben vaak de neiging mooie flessen uit de kast te pakken, maar dat heeft Koopman liever niet. ,,Dan kijk ik als een moeder bij een kinderwagen: doodsbang dat die lui het kind uit hun handen laten vallen.’’

THUISTIP: Trek eens twee flessen tegelijk open
Wijn proeven leer je door het vooral veel te doen, stelt Dennis Koopman. Een handige beginnerstactiek is om twee tegengestelde wijnen naast elkaar te drinken. ,,Een merlot en een cabernet, een sauvignon en een chardonnay. Wat proef je? Wat zijn de verschillen? Zo kun je ook eens twee flessen viognier opentrekken: eentje van 30 euro en een van 4,95. En probeer zo objectief mogelijk te beschrijven wat je proeft.’’
Koopmans wijnliefde begon toen hij in de bediening werkte bij restaurant ’t Ganzengors in Spijkenisse, waar het personeel tussen de lunch en het diner altijd wat tijd voor zichzelf had. Koopman dook dan steevast de oude wijnkelder in. Rondsnuffelen, etiketten lezen, namen leren kennen. Sindsdien is wijn een lichte obsessie geworden. ,,Het is een onderwerp met zoveel diversiteit; je kunt erover blijven leren. Nog steeds google ik op een vrije dag naar ‘wijnproeverij’ met de datum van die dag erbij. Dan ben ik in staat om een uur later in de trein te stappen voor een proeverij in Groningen. Iets nieuws ontdekken blijft het leukste wat er is.’’

Sinds 2016 verzorgt hij met zijn bedrijf zelf wijnproeverijen en iedere dag zet hij een gerecht met wijnsuggestie op zijn Instagram-pagina. Koopman is een opvallende verschijning in de wijnwereld: hij zit behoorlijk onder de tattoos, tot zijn handen en nek aan toe. ,,Soms tref ik van die Prins Bernhard-achtige types die me aankijken, zo van: wat doe jij hier? Dan voel je je niet echt welkom. Ik wil voor een cultuur staan waarin wijn voor iedereen is.’’
En dat lijkt aardig te lukken. ,,Bij een eerste blik moeten mensen vaak even wennen, maar daarna merken ze dat ik een heel puur mens ben. Nu word ik juist gevraagd omdat ik er zo uitzie.’’
